Het concept bepaalt de vorm

Carlo Knoef met, onderaan, ‘Bloed aan je handen’
Foto: Helen Kret

Carlo Knoef is grafisch vormgever en maakt ook vrij werk. Hij woont in de Zandhofsestraat en deelt zijn atelier op de Vulcanusdreef met drie andere kunstenaars. In het atelier hangen zijn werken aan een ronde wand. Het zijn schilderijen die uit houten elementen zijn opgebouwd.

Carlo: “Ik schilder eigenlijk met hout.” Carlo’s werk is conceptueel, “het idee is belangrijker dan de vorm.” De uitwerking van zijn ideeën is strak en omdat het met hout uitgevoerd wordt, geeft het beperkingen: je kan niet alles tot in detail uitwerken.

“Ik ga altijd uit van een lijn, een punt of een vlak”, zegt Carlo, “en dat betekent dat ik geen veelvormige dingen kan maken, en het dus terug moet brengen naar de essentie van de vorm.” Ook bij de maatvoering gaat Carlo principieel te werk: “Het moet kloppen en logisch zijn, dus de diktes, aantallen en afstanden passen ook weer bij elkaar.” Het is bijna een wiskundige berekening: de dikte van een houten element is even groot als de afstand tussen een volgend element en de elementen zelf zijn in oppervlakte ook weer gelijk, of precies een veelvoud van elkaar. De drie componenten (vorm, afstand, dikte) zorgen voor het evenwicht. De kleuren zijn steeds strak en egaal.

De lijsten van de werken doen ook mee en hebben een rol in de uitwerking van het idee van het schilderij. “Bij het werk ‘Bloed aan je handen’, met als beeld een pistool, heeft de lijst een soort rouwrand. Daarnaast heb ik een stukje uit de lijst weggehaald omdat er een kogel doorheen is gegaan”, aldus Carlo. Ook rondingen of kleuren van de lijst passen bij het idee. Bij het schilderij ‘Mond’ vormt de lijst de lippen en is rood gekleurd.

De houten schilderijen van Carlo zijn allemaal unieke stukken. Voor ander conceptueel werk maakt hij ook zeefdrukken, met een gesigneerde oplage van ca. 50 stuks.

www.carloknoef.nl