Halte Biltstraat

Ansichtkaart: Station Biltstraat (ca. 1910), Het Utrechts Archief

Loop je over de Biltstraat stadinwaarts en passeer je de spoorwegovergang, dan is aan je rechterhand tussen de sporen een brede grasstrook te zien. Waarom liggen de spoorrails hier zo ver uit elkaar? Is er een speciale reden voor? Tijd voor ‘sporenonderzoek’!

De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.) laat in 1874 de ‘Oosterspoorweg’ aanleggen: een lijn van Amsterdam via Hilversum, Blauwkapel en de Biltstraat naar het eveneens in 1874 in gebruik genomen Maliebaanstation. In de eerste jaren is het op het Maliebaanstation een drukte van belang, maar dat duurt niet lang. Omdat over de Biltstraat sinds 1879 de paardentram van en naar Zeist rijdt wordt het wenselijk geacht dat men hier kan overstappen op de trein. In 1885 wordt daarom ‘Halte Biltstraat’ geopend: een verhoogd voetpad met een primitief wachtkamertje. Het wordt een succes; binnen een paar jaar maakt het stationnetje een flinke groei door. In 1892 is er een eerste uitbreiding. Er komt een houten gebouw op een echt perron, met aan de ene kant een ruimte die dient als wachtkamer eerste en tweede klasse, ertussen het kantoor van de stationschef en aan de andere kant de wachtkamer derde klasse. Tegelijkertijd bouwt men een houten kiosk op het voorplein, voor de plaatsbewijzen. In 1899 komt er iets noordelijker een tweede gebouwtje op het perron. Het is van baksteen en bevat een magazijn en toiletten. In 1905 volgt er een derde – eveneens stenen – gebouwtje, dit keer aan de zuidzijde van het perron. Het herbergt een magazijn, een kantoor voor plaatsbewijzen en een bagageruimte. Men spreekt dan van ‘Station Biltstraat’. Het succes gaat ten koste van het Maliebaanstation, dat minder gunstig ligt. Maar ook Station Biltstraat is geen lang leven beschoren: in 1939 wordt het, tegelijkertijd met het Maliebaanstation opgeheven. De treinen van en naar Hilversum gaan voortaan namelijk via het Centraal Station. Het Maliebaanstation krijgt in 1953 een nieuwe bestemming als spoorwegmuseum, de gebouwtjes aan de Biltstraat worden gesloopt, maar pas in 1961. Oudere wijkbewoners zullen ze nog gezien hebben.

Foto: Marja van der Wees

Meer weten?
Kijk op: stationsweb.nl. Daar is zelfs een dienstregeling van 1891 te vinden.