Op een holletje komen ze aanrennen bij de schooltuintjes van Griftsteede, de kinderen van groep 5/6 van de Jenaplanschool. Voorzien van grote zwarte emmer met daarin schepje, hark en schoffel. Rimkje Taylor, educatief medewerkster van Griftsteede, roept ze samen bij de twee voorbeeldtuintjes en wijst aan. “Dat is peterselie en dat basilicum, andijvie, viooltjes, sjalot, bieten, radijs!” roepen de kinderen foutloos in koor.
Door Annet van den Akker
Dan mogen ze naar hun eigen tuintje, herkenbaar aan een latje met hun naam: Britt, Theo, Sophie, Camille, May, Jasper, Esther, Boris enzovoort. Ze buigen zich over twee belangrijke opdrachten: het oogsten van radijs en andijvie en het wieden van onkruid, dat altijd. Het is hún tuintje van april tot de grote vakantie, waarin ze iedere donderdag van 11 tot 12 uur werken. Tot nu toe regende het steeds, maar daar trokken ze zich niets van aan, ze bikkelden gewoon door. Vandaag is het grijs maar droog en laten ze juf Reineke fantastisch grote radijzen zien, graven dunne exemplaren weer in en vragen hulp bij het oogsten van de fikse kroppen andijvie, want dat is voor sommigen een beetje eng. “Dat is dus de magie,” zegt Rimkje “dat ze dat zelf doen met hun handen in de aarde.”
Bijvangst
Esther laat nog even vol trots als bijvangst een aardappel zien en dan is het tijd voor een terugblik op de sla van vorige week en een vooruitblik op het planten van bloemen. “Hoe ging het met de sla? Samen met pappa een salade van gemaakt met een tomaatje erbij? Heel goed. En dan gaan we nu een bloemetje planten, een Zinnia.” Op de vraag naar de zin daarvan roept iemand dat je die kunt eten, waarop iedereen lacht. Een jongen met rode bril en scherpe ogen weet ’t: “Voor de sier!” en dan is het hoog tijd om in de rij te staan voor de eigen Zinnia en die te planten op de lege plek die de andijvie achterlaat. Het slotakkoord is: met grote groene gieters water geven aan de tuintjes tot de aarde in modder verandert, dan – pikzwarte – handen wassen en keurig in de rij terug naar school.