De komst van AH naar de Biltstraat

Foto: Eric Westzaan

Het hing al langer in de lucht, het gerucht dat aan de Biltstraat diverse panden zouden worden samengevoegd voor de vestiging van een nieuwe supermarkt. Sinds kort is de naam van die nieuwe super bekend. Volgend voorjaar opent Albert Heijn aan de Biltstraat een zogeheten mandjeswinkel, gericht op fietsend publiek.

De nieuwe supermarkt wordt geen standaard AH, maar een winkel met veel biologische producten en een grote versafdeling. De vergunning voor het pand van Superfair en aangrenzende panden is aangevraagd door Albert Heijn-franchisenemer Bun, die al twintig Albert Heijn-vestigingen exploiteert. Familiebedrijf Bun startte als melkwinkel en richt zich nu op de exploitatie van supermarkten, het ontwikkelen van nieuwbouw- en renovatieprojecten en het beheren van vastgoed. Op initiatief van Bun is er een gesprek geweest met de gemeente, aldus Kim de Leeuw, gebiedscoördinator Veiligheid voor onder andere de wijk Noordoost. “We hebben gevraagd wat de plannen precies zijn en gaven aan dat we graag zouden willen dat dit in samenspraak met de buurt gebeurt. Ook omdat het een winkel is, gericht op fietsend publiek. Ze beraden zich nog op het laden en lossen en hoe dit het beste ingepast kan worden in de huidige situatie, lastig lijkt me! Onze verkeerskundigen kijken daar ook nog met hen naar.”

Het is volgens Kim de Leeuw wel belangrijk dat ontwikkelaar Bun zich realiseert dat ze in een woonbuurt zitten, en dat het belangrijk is contact met de buurt te leggen. “Uitleggen wat de plannen zijn en in gesprek gaan met buurtbewoners. Bun heeft vermoedelijk onderzoek gedaan of er voldoende klanten in het voedingsgebied zijn, anders zouden ze daar niet gaan zitten. In verband met de bestemming op de locatie kan de gemeente deze vestiging niet tegenhouden, als ze dat al zou willen. De gemeente ziet erop toe dat dit op een nette manier gebeurt.”

Inpandige fietsenstalling

Een formele informatiebijeenkomst voor de buurt is niet nodig, vindt Frank van den Doel, hoofd vastgoed en projectontwikkeling van Bun. “Er komt gewoon een andere supermarkt in plaats van de Superfair. En inderdaad, dat is een Albert Heijn, die evenveel winkelvloer heeft als de Superfair. We hebben een vergunning aangevraagd om de ruimtes van poelier van Leeuwen en kledingreparatie Tokhi bij de winkel te betrekken. Dat zijn geen heel grote zaken, dus is het een bescheiden uitbreiding. Het gedeelte van de Biltstraat van Kruisstraat tot Wittevrouwensingel ontwikkelt zich heel gunstig. De uitzendbureaus zijn vervangen door horeca en er zijn allerlei leuke winkels voor de dagelijkse boodschappen. Op de plek van JUIZZ komt ons magazijn, een kantine en een inpandige fietsenstalling voor personeel en klanten. We gaan laden en lossen met kleine vrachtauto’s, net zoals bij de Superfair. We proberen aan te sluiten bij lokale initiatieven, willen lid van de winkeliersvereniging worden en vinden een goed contact met de wijkagent en wijkregisseur belangrijk. Zo weten we wat in de buurt speelt.”

Biltstraat 3.0

Iedere vernieuwing die de diversiteit en de aantrekkelijkheid van de straat vergroot is een aanwinst, vindt Niels Vermolen, voorzitter van Comité Biltstraat 3.0. “De Biltstraat is, mede door de inspanningen van de Biltstraat Ondernemers Vereniging (BOV), in positieve zin veranderd, met meer activiteit en leukere bedrijven. Daardoor is het straatgebruik intensiever. Wij proberen, in samenspraak met de gemeente, ervoor te zorgen dat de infrastructuur mee verandert. Want het bevoorraden van een supermarkt op zo’n druk punt is wel een terecht punt van zorg, net als de te verwachten hoeveelheid fietsen op de stoep.”

Dat vindt ook Ellen Kuners, voorzitter van de BOV. “Dat de supermarkt er komt is prima, maar we blijven wel aandacht vragen voor mogelijke overlast van laden, lossen en parkeren. Wellicht dat Albert Heijn een voorbeeld kan nemen aan het fietsbeleid van Union Salsa aan de overkant. Zij sturen er actief op dat mensen hun fietsen netjes wegzetten; door briefjes op de ramen en door mensen er rechtstreeks op te wijzen.”

Opinie in de buurt
Via de buurtapp Nextdoor geven buurtbewoners hun voors en tegens over de nieuwe Albert Heijn ten beste. Het merendeel is bezorgd over de toename van fietsen, de bevoorrading en de geplande huisvuilcontainers op de Biltstraat die de doorgangen smaller maken. Er zijn vragen: “Welke aandacht heeft het wijkbureau aan deze megaverandering gegeven? Zijn er meer mensen die zorgen hebben over de drukte op de smalle stoep ter plaatse? Moeten we de actiegroep ‘Veilig over de Biltstraat’ activeren?” Buurtbewoners denken ook al over oplossingen: “Als er een grote super komt zou het handig zijn als daarin een fietsenstalling komt zoals bij de natuurwinkel op de Nachtegaalstraat. Bij de Jumbo gaat het nét, door de ruimte ernaast.”
Sommigen hebben geen behoefte aan een AH, want er zit er al een op de Voorstraat, de Nachtegaalstraat, de Burgemeester Reigerstraat en in De Gaard. Dat zijn er wel erg veel op één vierkante kilometer en men ziet dan ook liever een Kruidvat of een reparatie-van-van-alles-en-nog-wat-zaak aan de Biltstraat.
Anderen vinden het juist een superidee, hopen van harte dat er inderdaad een AH komt. Argumenten daarvoor zijn dat de Albert Heijn kwalitatief beter is dan de Jumbo, dat je dan niet meer zulke lange rijen bij de kassa hebt en dat de Superfair geen serieus en te duur alternatief was. Een buurtbewoner vat de discussie kernachtig samen: “Tsja, wij hebben het niet voor het zeggen en da’s misschien maar goed ook, getuige de uiteenlopende reacties hier!”