Gassen in de Griftstraat

Het nieuwe, geluiddempende asfalt ligt er uitnodigend bij
Foto: Eric Westzaan

Hij ligt er pront bij, de afgelopen zomer heringerichte Griftstraat. Mooi glad en stil asfalt, vernieuwde stoepen, groene boomspiegels, parkeerplekken voor auto en fiets, en snelheidsbeperkende paaltjes, want het is 30km-zone. Helaas blijkt het nieuwe asfalt uit te nodigen tot scheurgedrag.

Meer auto’s dan voorheen lijken met hoge snelheid door de straat te rijden, constateren omwonenden. Waarschijnlijk vanwege het ontbreken van belijning, waardoor de straat breed oogt, in combinatie met – ironisch genoeg – het prachtig nieuwe, geluiddempende asfalt. Daarnaast wordt de straat nog steeds gebruikt als sluiproute, merkt straatbewoner Eric Westzaan. “En sluipverkeer heeft doorgaans geen boodschap aan veiligheid en leefbaarheid.” Al slalommend tussen de paaltjes lukt het sommige automobilisten zelfs 50 km of meer te halen; diverse paaltjes hebben inmiddels plat gelegen. Verkeersdrempels waren echter zowel voor gemeente als veel omwonenden geen optie vanwege mogelijke overlast. “Drempels zijn prima, maar niet pal voor iemands deur, is de teneur in de straat,” aldus straatgenoot Janneke Kuin. “Verkeer kun je ook afremmen met andere maatregelen.”

Tijdens een schouw begin november uitten bewoners hun klachten en kwamen met suggesties de straat veiliger te maken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meetkasten met smileys die de snelheid aangeven, een duidelijker talud bij de Jenaplanschool, (nog) meer groen, en vooral: rood ingekleurde fietspaden aan beide zijden van de straat. “Daardoor zou de straat meer lijken op een fietsstraat waar de auto te gast is dan op een racebaan waar deze de baas is,” zegt Janneke Kuin. “De straat oogt nu voor kinderen uitnodigend om te spelen, maar feitelijk is het er gevaarlijker dan voorheen.” Een andere suggestie is de 30km-zone eerder, namelijk bij de afslag van de Kardinaal de Jongweg, te laten beginnen. En het gehele 30km-gebied duidelijker aan te geven.

Suggesties en opmerkingen die de gemeente zeker serieus neemt, aldus projectleider Ben Norg. “Alle voorgestelde maatregelen worden inhoudelijk tegen het licht gehouden, zowel van het gemeentelijk beleid en als van wat financieel haalbaar is. Sowieso komt er in december, als vervolg op een nulmeting in mei, een snelheidsmeting om de subjectieve beleving van omwonenden objectief hard te kunnen maken.”