‘Met de Tour willen we iets heel brutaals doen’

Voorzitter van de ondernemersvereniging Biltstraat Machteld Kooij
Voorzitter van de ondernemersvereniging Biltstraat Machteld Kooij

Ondernemersvereniging Biltstraat zet zich wederom in voor de wijk. Er zijn nieuwe plannen om het samenzijn in de buurt te vergroten en er komen al ideeën voor de invulling van de Tour de France, die in 2015 naar Utrecht komt. Machteld Kooij (50) geeft onder andere mediatrainingen en is daarnaast voorzitter van de vereniging. Ze vertelt over hun nieuwe plannen.

Door Caïne Roland

“Op dit moment zijn we weer met veel initiatieven bezig, onder andere voor de Tour de France.” Hier komt veel voorbereiding bij kijken, zo vertelt ze: “Een van onze leden is naar een soort collegetour van burgemeester Jan van Zanen geweest, om vast te weten te komen hoe we ons het best kunnen voorbereiden. Zelf heb ik me met hetzelfde doel ingeschreven voor een masterclass Utrechtse politiek, van Jeroen Wielaert. Het liefst zou ik zelf iets heel brutaals doen, iets wat prikkelt en uitdaagt. Met de ondernemers een heel lekker koekje bedenken en dat tijdens de Tour verkopen onder de naam ‘doping’, bijvoorbeeld.” Ze lacht, “Maar dat vinden ze vast niet goed”.

De vereniging is niet alleen bezig met de Tour, maar wil ook meer in de wijk doen. Met ‘de viltjesactie’ proberen ze meer samenhang tussen de winkeliers te creëren. “Ik zou graag willen zien dat ik mensen die bij mij een training volgen een kortingsbon kan geven om wat te eten verderop in de straat. Dat er meer samengewerkt gaat worden tussen alle zaken.” Op de voorkant van het viltje staat ‘stap eens af op de Biltstraat’, op de achterkant een tekening van fietssturen. Hiermee laat de vereniging meteen zien dat ze hun eigen advies ter harte nemen: “De viltjes zijn ontworpen door een atelier verderop in de straat, waar kunstenaars met een beperking werken. Bob van Buuren heeft het kunstwerk gemaakt wat afgebeeld staat op de achterkant. Het origineel staat in het nieuwe stadskantoor. Het viltje is tevens een uitnodiging voor de borrel van vanavond, om elkaar te leren kennen. Het zou heel mooi zijn om meer eenheid en samenwerking te zien in de straat.”

Kooij vertelt waarom ze dit zo belangrijk vindt: “Het moet hier een gezellige, bekende straat worden. Dat we samen meer voor elkaar krijgen dan we alleen kunnen. Een eindje verderop, bij het Maliekwartier, hebben winkels allemaal een witte krul op de etalage. Wij hebben iets soortgelijks bedacht: rode kaarsen op doorzichtig plastic, die we door heel de straat aan gaan bieden. Als die op de etalage geplakt worden krijgen we een zee van kaarsen in de buurt. Dat staat mooi voor de mensen die er langs komen, maar het is natuurlijk ook een beetje voor onszelf.” Dit is slechts het begin, zo vertelt Machteld Kooij. “Het liefst zou ik nog meer doen om naast de ondernemers ook de buurtjes meer bij elkaar te laten komen. Er worden al stappen gezet, zo hebben we geregeld dat er aanstaande zaterdag pieten in de wijk komen. Dat smaakt naar meer.”

Eerdere acties hebben al tot succes geleid: “Er was in de straat veel leegstand. We konden toen met een sticker aangeven welke winkel we wilden. In Engeland bestaat dat systeem al langer, het werkte daar heel goed. Toenmalig voorzitter Marjolein van Alfen heeft het concept hierheen gehaald.” Kooij vertelt dat dit een van de redenen is geweest om zelf meer te gaan doen in de straat. “Voor mij als bewoner was dat echt een realisatie, je werd uitgenodigd om je mening te geven. Toen ontstond er ook een discussie in de buurt, ‘wat moest er komen?’. Dit heeft echt voor betrokkenheid gezorgd en een ondernemer kan aan de stickers zien dat er echt markt voor zijn zaak is. De actie heeft gewerkt, er is nu significant minder leegstand.”

Een van de horecagelegenheden in de straat is lunchroom Thijs. Eigenaar Thijs Rullens (31) ziet, net als Kooij, de straat positief ontwikkelen. “Het wordt wel een steeds leukere straat, er komen veel gave tentjes en jonge mensen. Volgend jaar komt de Tour hier doorheen, daar zijn we met z’n allen al hard over aan het nadenken.” Welke winkel hij graag in de straat zou zien? “Een leuke drogist kan er nog wel bij, dan gaat het weer echt richting de bekende Monopoly Biltstraat.”