Lijn 8 blijft (nog even)

 

Lijn 8 baant zich een weg door de Griftstraat  Foto: Ingrid Mol
Lijn 8 baant zich een weg door de Griftstraat Foto: Ingrid Mol

Wij van de wijkkrant vroegen ons af: hoe zit het nu toch met lijn 8. De bus zou met ingang van april verdwijnen uit de wijk, maar ondertussen rijdt hij er nog steeds!

Door Addy de Meij

 Het openbaar vervoer in de wijk kent al een hele geschiedenis. In 1879 kon je met de paardentram van de Stichtsche Tramway Maatschappij van het Centraal Station naar de Biltstraat. Een paar jaar later stopt er zelfs een trein bij de Biltstraat. De elektrische tram doet in 1907 zijn entree: tramlijn 5 rijdt door de Voorstraat, via Biltstraat en Poortstraat naar het Ooglijdersgasthuis. Door de jaren heen worden de trams geleidelijk vervangen door bussen. In 1958 rijdt voor het eerst de bus van lijn 9: niet dóór de wijk, maar eromheen. Pas in 1965 wordt de route verlegd naar de Griftstraat, in 1989 verandert het busnummer in lijn 8.

 Lastig

Door de jaren heen werden de bussen steeds langer en voller. Dat laatste vooral in de spits en met slecht weer. Buiten de spits houden veel bussen hun lengte, maar ze zijn aanzienlijk leger. De haakse bocht in de Griftstraat bij de Jenaplanschool is altijd een lastige, voor de chauffeur en daarmee ook voor de andere verkeersdeelnemers. Lijn 8 in combinatie met een uitladende vrachtwagen is ook geen fijne match.

Balen

Vier reizigers bij de bushalte gevraagd naar hun mening: Eén wist dat de opheffing was uitgesteld, een ander was helemaal niet op de hoogte van het opheffen van lijn 8, twee reizigers weer wel, maar geen idee per wanneer. Wat alle vier gemeen hadden: ze baalden, vooral een vrouw die dagelijks haar kinderen met de bus naar school brengt. En iemand had een boze bejaarde Wittevrouwse moeder, die erg gedupeerd raakt zonder lijn 8.

 Navraag bij het GVU leert dat de bus nog even blijft rijden, in ieder geval tot eind augustus. Het bedrijf heeft nu de handen vol aan de herinrichting van de bushaltes rond het Centraal Station. Je mag aannemen dat uitstel geen afstel wordt, maar wellicht dienen zich in de tussentijd alternatieven aan, zodat ook de bewoners die slecht ter been zijn, zich verzekerd weten van openbaar vervoer. Gat in de markt?

 Bronnen:

Wittevrouwen en Buiten-Wittevrouwen, drs. H.A. Denneman, Stichting De Plantage, 2e druk, 1997 en www.destichtsestadsbus.nl