Van cadillac tot boodschappenpakket

Vrijwel iedereen in de wijk komt voor iets kleins of meer bij Super de Boer (SdB) aan de Biltstraat. Weinigen weten dat er jarenlang een leesmuseum en Cadillacgarage in het pand gevestigd waren. En evenmin dat er grote veranderingen op til zijn.

Kevin bij de boodschappenpakketten (Foto: Ingrid Mol)
Kevin bij de boodschappenpakketten (Foto: Ingrid Mol)

Addy de Meij en Annet van den Akker
Meer dan een eeuw geleden waren de Volksbond tegen Drankmisbruik en de Nederlandse Toeristen Kampeerclub gevestigd in het pand Biltstraat 74. Sinds ruim twintig jaar huist er een supermarkt. Sommige buurtbewoners kennen de winkel nog als Dagmarkt (favoriet van columnist Jerry Goossens) of Via.
De intrigerende naam Kippersluis kan geen SdB-shopper missen, want die staat boven aan de kassabon. De naam is afkomstig van de franchisenemers, broers Tom en Martin van Kippersluis. “We voeren de formule Super de Boer,” legt Martin uit, “maar zijn zelfstandig ondernemer. We hebben ook een winkel in Amersfoort en een eigen slagerij en bakkerij met als merknaam painpadour. Dat brood wordt ’s ochtends om halfacht knispervers afgeleverd. Dat afbakken is inderdaad voor de aantrekkelijke geur in de winkel. We werken met kleine specialistische leveranciers en hebben een zeer breed assortiment: mediterraan, Indiaas, Amerikaans, Engels en zelfs Pools. Dat doen we puur omdat onze klanten het leuk vinden om gevarieerd te koken en zich deze producten ook kunnen permitteren. Maar we zorgen ook dat de eenpersoonshuishoudens kleine porties kunnen aanschaffen èn we hebben de goedkoopste cola van de hele stad.

 

Super de Boer aan de Biltstraat, eet pand waarin vroeger Cadillacs verkocht werden
Toen in het het pand nog Cadillacs verkocht werden

Dertig pakketten
Jaarlijks heeft SdB een zegelactie, en met 45 zegels heb je voldoende gespaard voor een flink boodschappenpakket. Maar niet iedereen is geïnteresseerd in zegels. En daar heeft Kevin (kassa) iets op gevonden: alle zegels die de klant niet wil hebben gaan naar het goede doel. Dat is een persoonlijke actie van Kevin, hij plakt ook alle zegeltjes zelf. De eerste week had hij al dertig pakketten bij elkaar geplakt en de actie duurt zo’n acht weken, dus reken maar uit. Kevin kwam op het idee na een gesprek met zijn partner: er zijn zoveel mensen die het slechter hebben… En over partner gesproken en de toekomst: “Plannen? Tja, jeetje, dat weet ik niet. Hoewel: dit jaar gaan we trouwen, dat is ook toekomst,” glundert Kevin. En bij het huwelijk hoort ook een vakantiereis, voor het eerst van zijn leven naar het buitenland. Ging Kevin vroeger altijd bij zijn oma in Rockanje logeren, Natasja is net terug van familiebezoek, maar dan in het Caribische gebied, daar liggen haar roots. Terug achter de kassa is een hele overgang. “Best zwaar werk,” zegt ze, “steeds je armen een beetje hoog houden, dat voel je goed aan het eind van je dienst.” Natasja heeft Toerisme gestudeerd, daar gaat ze in de toekomst wel iets mee doen, voorlopig werkt ze alweer bijna twee jaar als caissière.
Monique is al ruim 25 jaar in dienst, zij begon als 17-jarige bij de Dagmarkt die toentertijd verderop in de Biltstraat zat, in het pand van muziekinstrumentenwinkel Feedback. Als kind speelde ze altijd winkeltje, met een klein kassaatje (echt waar). Om het plaatje compleet te maken: haar vader is 13 jaar bedrijfsleider geweest in deze supermarkt. En haar moeder… die werkt er nog steeds! Monique? “Ik doe het net zo, ik blijf hier altijd werken, tot mijn pensioen.”

Verrassende naam…?
Yvonne van Wijk woont in Overvecht op tien minuten afstand van haar werk. Ze is al 17 jaar caissière bij SdB en werkt nieuwe collega´s in. “Veranderingen bij de winkel? Ik merk wel of het bord C1000 of Jumbo boven de deur komt te hangen, als het goed is mogen we mee. Ik heb erg leuke collega’s, dan ga je niet zo gauw weg. En ik heb veel plezier met de klanten. Er zijn er maar een paar die mijn humor niet vatten. Hier komt echt van alles, wijkbewoners natuurlijk, maar ook Surinamers, Italianen, Turken en Spanjaarden. Vaak zijn ze komen studeren in Utrecht. Daklozen komen hier ook. Die zijn me soms nog liever dan de gewone klanten. Je moet ze serieus nemen en behandelen als iedereen.” Martin van Kippersluis: “In de nabije toekomst staat wel iets te gebeuren. De formule Super de Boer gaat in ieder geval verdwijnen. Het wordt geen Plus, geen AH en geen De Gruyter. We zijn nog aan het onderhandelen en houden in februari enquêtes onder de klanten, zodat we weten wat die het liefste willen. Het zou kunnen dat we een verrassende naam boven de deur zetten… “