Ingrid (l) en Mirjam in de opgeruimde schuur
Foto: Marja van der Wees
‘Ontspullen’ is een trend, maar soms ook broodnodig. Gewoon omdat je huis uit zijn voegen barst, of omdat je gaat verhuizen en je huis wilt verkopen. Veel huizen in Wittevrouwen zijn niet groot en lijken nóg kleiner als ze vol staan met spullen. Dus moet er opgeruimd worden. Dat kun je zelf doen, of je laat je professioneel begeleiden bij het opruimen. Hiervoor koos wijkbewoonster Ingrid Mol. Zij liet zich bijstaan door professional organizer Mirjam van Esterik.
Ingrid: “Ik wilde verhuizen, maar wel in de buurt blijven wonen. De huizen gaan hier heel snel: áls je je droomhuis vindt moet je toeslaan. Dan heb je ineens een nieuw huis voordat je oude verkocht is, althans zo ging het bij mij. Mijn huis moest meteen in de verkoop en dan moet het opgeruimd zijn.” Mirjam: “Het gaat om vierkante meters en hoe je die het beste in beeld brengt. Vaak moet je veel spullen uit het zicht halen, zodat het allemaal wat groter toont.”
Ingrid: “Ik heb een drukke baan, weinig tijd om een heel huis in een zo kort mogelijke tijd op te ruimen. Met Mirjam naast me was in vier keer drie uur het hele huis, inclusief zolder en schuur, opgeruimd. Mirjam stelt op het juiste moment de juiste vragen en kijkt je op de vingers zodat je niet gaat zitten dagdromen bij fotoalbums en dozen met brieven. Zij maakt het opruimen van een interne tot een externe dialoog. Daardoor houdt zij je bij de les.”
Mirjam is al sinds 2005 professional organizer, maar besloot pas een paar jaar geleden om er echt haar werk van te maken. Mirjam: “Iedereen kan opruimen, maar iemand die je bij de hand neemt, die afstand heeft tot je spullen en die je helpt het opruimen te structureren kan heel veel tijd en ellende besparen. Het kost wat, maar het kan je heel veel opleveren. Vooral mensen die moeite hebben met ‘ontspullen’, maar er wél aan moeten geloven, kunnen er wel eens heel veel baat bij hebben.”