Online om een kopje suiker vragen?

Buurtapp vervangt spreekwoordelijke kopje suiker
Foto: Florien Willems

 

Om een kopje suiker vragen bij je buren lijkt uit de tijd, we weten soms niet eens naast wie we wonen. Maar dankzij online initiatieven komen we uiteindelijk bij hetzelfde uit: contact met mensen om ons heen.

 

Terwijl real life contact steeds minder lijkt te worden, komen er steeds meer manieren om online contact te houden. Een gezamenlijke pagina op Facebook bijvoorbeeld, een Whatsappgroep, een website met forum, initiatieven als Nextdoor, Wederzijds, BuurtWelzijn en WijkConnect. Inwoners van de provincie Utrecht zijn het meest actief op de buurtapp Nexdoor, zo vertelt het Algemeen Dagblad ons op 10 maart. In 53 procent van de Utrechtse wijken wordt gebruik gemaakt van deze app. Zo ook in Wittevrouwen, waar men ook gebruik maakt van andere (online) community’s. Komt het toch nog goed met dat gemiste kopje suiker…

Naast contact houden wordt ook het regelen van andere zaken via online diensten steeds makkelijker. Zoals (uit)lenen van spullen, koken voor buurtgenoten en het zoeken van een oppas. Verschillende online community’s maken dit mogelijk. Al deze organisaties hebben een online platform waarop leden, buurtgenoten, oproepjes kunnen plaatsen. Zo zoekt Floor een uitschuifladder voor eenmalig gebruik, is Jeroen op zoek naar een plek om zijn e-bike veilig te stallen, terwijl Guus een doos cd’s gratis aanbiedt.

Fysiek contact

Anne van Leeuwen is voor Stichting BuurtWelzijn actief in Utrecht Noordoost. De Stichting is ontstaan vanuit het gevoel dat steeds meer mensen internet gebruiken en het daardoor steeds makkelijker wordt om vanuit thuis, achter je computer, op zoek te gaan naar informatie. Tegelijkertijd wordt het blijkbaar steeds lastiger om bij je (onbekende) buurvrouw of -man aan te bellen om iets te vragen. Het online platform van Stichting BuurtWelzijn wil het mogelijk maken om via de online weg het échte contact te versterken. “De koppeling met het fysieke contact is voor BuurtWelzijn heel belangrijk, dat maakt het ook anders dan andere online community’s”, legt Van Leeuwen uit.

Drie jaar na de oprichting van de stichting blijkt dat de gebruikers vooral in de leeftijdsgroep 25-55 jaar zitten. Er is nog een grote groep senioren die er vooralsnog buiten vallen. Daarom is nu in samenwerking met Samen Noordoost, een buurtteam en Wijk&Co een project opgezet waarbij onderzocht wordt hoe senioren betrokken kunnen worden in het wijknetwerk. Want wat is bijvoorbeeld voor 65-plussers de meerwaarde van een online platform, als zij geen online skills hebben? Op wat voor manier kunnen zij er toch voordeel uit halen, bijvoorbeeld door ze training met computers of internet te geven?

Online buren

Meerdere online community’s trachten dezelfde wijk te bedienen met soortgelijke activiteiten. Uit een klein onderzoek van de redactie blijkt dat het gebruik van deze community’s nog in de beginfase is. In het verspreidingsgebied van de wijkkrant wonen meer dan negenduizend Utrechters, een kleine driehonderd hiervan zijn aangemeld bij Nextdoor. Op WijkConnect blijft de teller nog onder de tweehonderd steken, bij WederZijds zijn 33 Wittevrouwse leden aangemeld.

Een Whatsappgroep lijkt meer in trek: in de Griftstraat onderhoudt een aantal buurvrouwen contact met een buurvrouwenapp, in de Zeeheldenbuurt is een buurtapp waarin bijvoorbeeld inbraken of opvallende zaken in de straat worden gemeld. Het gevoel bij een Whatsappgroep is wat persoonlijker dan bij een forum op internet, daarnaast is het niet zichtbaar voor iedereen. Een ander voordeel is dat er een beheerder is die zelf mensen toe moet voegen en kan verwijderen. Op online community’s als Nextdoor kan iemand zichzelf aanmelden, dit brengt het risico met zich mee dat ongewenste gasten in de community komen.

Online community’s komen langzaam op, Utrecht mag hierin voorloper zijn, het loopt niet storm. We hoeven niet bang te zijn dat alles straks online geregeld wordt: het persoonlijke contact blijkt en blijft toch het meest belangrijk. Al zullen we in de toekomst wat vaker online community’s gebruiken om dit persoonlijke contact te realiseren.

Wederzijds

In de Wijkkrant van december 2014 werd het toen nieuwe initiatief Wederzijds uitgelicht. Hoe staat het er nu voor, ruim twee jaar later, nu er ook tal van andere (online) community’s bijgekomen zijn? Rien Hamers en Christel Terwiel van Wederzijds hebben veel succesverhalen te vertellen.

Wederzijds groeit, en sinds december 2016 zelfs explosief. Vanaf de beginperiode heeft het aantal leden rond de honderd geschommeld, maar nu zijn het er 170 in Noordoost – waarvan 33 in Wittevrouwen. Anders dan bij andere community’s betalen leden jaarlijks een kleine contributie (18 euro). Van dat geld wordt de website onderhouden, welke naast vraag- en aanbod een plek is voor het zoeken van wijkbewoners voor gezamenlijke activiteiten. Een voordeel is dat alleen mensen zich aanmelden die ook van plan zijn actief deel te nemen, waarmee een sterkere community wordt gebouwd. Daarnaast kan deze kleine ‘drempel’ ongewenste gasten buiten de deur houden.

De kracht van Wederzijds is het persoonlijke contact dat gelegd wordt nadat iemand zich via de online community heeft aangemeld. Dat persoonlijke contact uit zich in allerlei succesverhalen. Zo is er een maandelijkse borrel, zijn er een aantal leesclubs ontstaan, helpen mensen elkaar met het vinden van de juiste zorg, zeilt een clubje leden met elkaar en is er een wandelclub opgericht.

Wederzijds focust niet op digitale en puur functionele contacten, maar wil goede en duurzame relaties opbouwen tussen mensen binnen de buurt. Mensen die elkaar ook in real life kennen. De online community van Wederzijds ondersteunt dit en maakt het ook mogelijk dát men elkaar kan vinden.