Goede prijs en realiteitszin bevorderen huizenverkoop

Realiteitszin is belangrijk bij de verkoop.

Mijn huis is uniek! Uiteraard is dat wat alle huizenverkopers in Wittevrouwen van hun eigen koopwaar vinden. Toch zijn een goed prijsadvies van de makelaar en realiteitszin bij de verkoper doorslaggevend bij de verkoop van vastgoed, zeker in deze tijd.

Door Hanneke Prins

De cijfers liegen er niet om. In april waren de prijzen van woningen 5,2 procent lager dan een jaar eerder. In de eerste vier maanden van dit jaar werden ruim 32 duizend woningen verkocht, zestien procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Aldus het CBS.

Veranderde markt

“De verwachtingen van de verkoop van het eigen huis zijn vaak hoog,” zegt Bastian de Rooij van Van Doorn Makelaardij in de Poortstraat. Een goed beargumenteerd prijsadvies is dan ook van groot belang, daarover zijn de makelaars uit de wijk die ik sprak het eens. Volgens Richard Pietersen van Aspekt ERA makelaars op de Griftstraat kunnen hoogopgeleide tweeverdieners, de potentiële kopers van huizen in Wittevrouwen, gemiddeld minder lenen. Bovendien zijn zij afwachtender. En de markt is veranderd. “Dat zie je terug in het prijsniveau en het aantal transacties. Wittevrouwen blijft een aantrekkelijke wijk. Toch staat een huis al snel acht tot twaalf maanden te koop. Maar is de prijs scherp genoeg, dan kan het prima binnen een aantal maanden worden verkocht.”

Geen hoofdprijs

Of sneller. Zoals bij Lucas Evers en Margot van Gastel, die hun huis binnen twee weken kwijt waren. Margot: “We gaan voor een paar jaar naar Vietnam en wilden ons huis graag snel verkopen. Het advies was niet de hoofdprijs te vragen en ons huis goed te presenteren met mooie foto’s van een professionele fotograaf, plattegronden en 3D-materiaal. Dat deden we. Een Open Huizen Route en wat geluk deden de rest.” Niet iedereen krijgt het zo makkelijk. “Dat de markt zo rustig is, heeft alles te maken met consumentenvertrouwen,” zegt Bastian de Rooij. Volgens Rob Kok van Ludenhoff Groep Makelaars & Taxateurs O.G. aan de Biltstraat hebben mensen niet minder te besteden, maar zijn zij voorzichtiger. “Mensen denken goed na over de aankoop van een huis. Ze weten dat hun inkomen omhoog, maar ook omlaag kan gaan. Al met al krijgen we een gezondere en realistischere markt.”

 

Fijn vooruitzicht. Maar wie moeite heeft zijn huis te verkopen, kan ook een beroep doen op Daniëlle Krijtenburg (fotograaf en vormgever) en Yvanka Linders (stoffenontwerper, docent productvormgeving en stylist) uit de wijk. Zij laten met kleine ingrepen zien hoe je een huis optimaal kunt gebruiken en leggen dat vast in een mooie serie foto’s voor Funda. Daniëlle: “Wij ruimen op, schuiven waar nodig en maken foto’s van datgene waarin een huis zich onderscheidt. Waarom wil iemand bijvoorbeeld een oud huis kopen? Vanwege de sfeer en de mooie, oude details.” Yvanka: “Makelaars vinden hun presentatie vaak onderscheidend genoeg, zo bleek. Dat vinden verkopers niet altijd. Die mensen kunnen bij ons terecht. Een goede presentatie op Funda trekt kijkers, en dat is toch een eerste vereiste als je je huis wilt verkopen.”